Elkwood verkoop- en leveringsvoorwaarden 2024
ARTIKEL 1 – Definities 1.
In deze voorwaarden wordt verstaan onder: De ondernemer: de verkoper/opdrachtnemer, die met de afnemer een overeenkomst aangaat
of wil aangaan. De afnemer: de koper/opdrachtgever of degene die met de ondernemer een overeenkomst aangaat of wil aangaan. De
zakelijke afnemer: de afnemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De afnemer: de afnemer die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf. Aflevering: de feitelijke aanbieding van de gekochte producten en/of half gerede producten aan de
afnemer. Oplevering: het gebruiksklaar, zoals afgesproken, ter beschikking stellen van de producten en/of het werk. Op afstand gesloten
overeenkomst: de overeenkomst met een afnemer waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt
van één of meer technieken voor communicatie op afstand, zoals bedoeld in artikel 6:230g lid 1e BW, zoals bijvoorbeeld webwinkel of
postorder. Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomst: een overeenkomst die met een afnemer gesloten wordt anders dan in de
verkoopruimte van de ondernemer, zoals bedoeld in artikel 6:230g lid 1f BW, zoals bijvoorbeeld bij afnemer thuis, op beurzen of op straat.
Vloer: ondervloer en/of tussenvloer en/of vloer bedekkend materiaal. Ondervloer: de bestaande ondergrond waarop het werk moet
worden uitgevoerd. Tussenvloer: het materiaal dat wordt aangebracht tussen de ondervloer en het vloer bedekkend materiaal, niet zijnde
reparatiemateriaal van de ondervloer.
Als de overeenkomst, aanbieding, leverantie of prestatie ook betrekking heeft op aansluiten, installatie-, montage-, en overige
werkzaamheden, dan wordt verstaan onder: Aansluiten: het aansluiten van alle toe- en afvoerleidingen en bedradingen op aanwezige en
correct aangebrachte aansluitpunten. Installeren: het aanbrengen van alle toe- en afvoerleidingen, bedradingen en aansluitpunten, nodig
voor het juist monteren van het product. Monteren (plaatsen): het in elkaar zetten en stellen van het product dan wel onderdelen daarvan.
Overige werkzaamheden: sloop- en verbouwingswerkzaamheden en het egaliseren van vloerentegels.
Veel van onze producten worden verkocht als huismerken Floorsense, FloorQ en Fjäll. Dit zijn hoofdzakelijk producten die wij inkopen bij
diverse A-merken en die worden geleverd in een Floorsense, FloorQ, Fjäll- of witte verpakking. Elkwood Vloeren behoudt zich het recht om
deze producten, wanneer niet leverbaar in een Floorsense, FloorQ, Fjäll- of witte verpakking ook te leveren in de originele verpakking van
het betreffende merk.
ARTIKEL 2 – De geldigheid Deze voorwaarden gelden uitsluitend voor de levering van producten en/of diensten uit het assortiment van
Elkwood Vloeren of Elkwood Webshop.
ARTIKEL 3 – Intellectueel eigendom 1. De ondernemer behoudt zich het intellectuele eigendom voor op o.a. verstrekte ontwerpen,
afbeeldingen, tekeningen, monsters, stalen en modellen. Als de ondernemer dat vraagt moet de afnemer ze direct teruggeven. Als de
ondernemer daarnaast nog andere wettelijke rechten heeft, kan hij die opeisen. 2. Afnemer mag aanduidingen omtrent rechten van
intellectueel eigendom op/in de door ondernemer geleverde of ter beschikking gestelde prestaties niet verwijderen of wijzigen. 3. Afnemer
mag materiaal van de ondernemer waarop intellectuele eigendomsrechten berusten niet verveelvoudigen, openbaar maken, exploiteren
of tentoonstellen zonder toestemming van de ondernemer.
ARTIKEL 4 – De offerte
1. Alle offertes zijn tot en met 21 dagen na offertedatum geldig, tenzij uit de offerte anders blijkt. Zij zijn gebaseerd op de door de afnemer
verstrekte gegevens, tekeningen en daaraan ontleende maten en eventueel door de ondernemer gedane metingen. De afnemer moet
daarbij de ondernemer informeren over feiten en/of omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor
zover van belang bij het maken van de offerte. Bij vloeren houdt de ondernemer bij het meten van de oppervlakten de grootste lengte- en
breedtematen aan, daarbij rekening houdend met de verpakkingseenheden zoals die bij leveranciers besteld moeten worden (strekkende
meters tapijt, pakken PVC, hout en laminaat, volledige lengte plinten e.d.). Ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, opgaven van maten en
gewichten en stalen en modellen afkomstig van de ondernemer zijn zo nauwkeurig mogelijk.
2. De offerte vermeldt een omschrijving van de te leveren producten en te verrichten werkzaamheden en de totale offerte prijs exclusief
eventueel meerwerk. De offerte geeft een schatting van de totale kosten van materialen en eventuele montagekosten. Een definitieve
totaalprijs wordt berekend na inmeten van de te leggen ruimtes en kan derhalve afwijken van de offerteprijs.
3. De werkzaamheden die niet genoemd zijn in de offerte vallen niet onder de afgesproken prijs. Als de afnemer deze wel verlangt, kan dit
prijsverhogend werken.
4. De afnemer moet ervoor zorgen dat de ondernemer de werkzaamheden goed kan uitvoeren. Als de afnemer daarbij specifieke
verplichtingen heeft, wijst de ondernemer daarop in de offerte, bijvoegsel of in een orderbevestiging.
5. Als de afnemer de offerte niet accepteert mag de ondernemer de kosten van het opstellen van de offerte in rekening brengen. Dit mag
alleen als de afnemer bij of voor het aanvragen van de offerte aantoonbaar is gewezen op de (hoogte van de) kosten. De afnemer wordt
eigenaar van de offerte en eventuele tekeningen bij betaling van offertekosten. Het intellectueel eigendom blijft bij de ondernemer.
ARTIKEL 5 – De overeenkomst (voor overeenkomsten buiten de verkoopruimte of op afstand: zie artikel 18)
De aanbetaling
1. De ondernemer zal bij het aangaan van een overeenkomst met afnemer of zakelijke afnemer een aanbetaling vragen. De aanbetaling
bedraagt ten minste 80 % van het afgesproken totaalbedrag van de overeenkomst exclusief eventueel meerwerk en wordt vier weken voor
de oorspronkelijk geplande start van de werkzaamheden aan de afnemer verzonden.
Prijswijziging
2. Prijsverhogingen door stijging van grondstoffen, producten of bijmaterialen kunnen worden doorberekend tenzij anders afgesproken.
3. Prijsverhogingen door BTW-verhogingen en andere wettelijke maatregelen kunnen altijd worden doorberekend.
4. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door bijvoorbeeld opruimingen, opheffingsuitverkopen, acties of korting op
showroommodellen geven de afnemer geen recht op prijsvermindering.
Eigendomsvoorbehoud
5. De ondernemer blijft eigenaar van de verkochte producten tot de afnemer de prijs (en eventuele bijkomende kosten) volledig heeft
voldaan. De afnemer is verplicht de producten
zorgvuldig te behandelen. Hij mag de producten niet aan derden afstaan of in onderpand geven, belenen, of (laten) verwijderen uit de
ruimte waar ze geleverd zijn, totdat het verschuldigde bedrag is betaald.
6. De ondernemer mag zonder ingebrekestelling de overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk ontbinden bij faillissement,
surseance van betaling of wettelijke schuldsanering van de afnemer.
Zekerheidstelling bij zakelijke afnemers
7. Bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer mag de ondernemer voldoende zekerheid vragen voor het nakomen van de
betalingsverplichting voordat hij de overeenkomst uitvoert of daarmee verder gaat.
Schadevergoeding bij zakelijke afnemers
8. De ondernemer hoeft nooit andere schadevergoeding te betalen aan een zakelijke afnemer of afnemer dan in deze voorwaarden
uitdrukkelijk is geregeld. Hij hoeft andere directe of indirecte schade, waaronder begrepen schade van derden, winstderving en dergelijke,
niet te vergoeden.
Voorrijkosten
9. De ondernemer mag voorrijkosten of reiskosten rekenen als dit bij het sluiten van de overeenkomst is afgesproken. Als vervoer niet is
inbegrepen in de overeenkomst, mag de ondernemer altijd voorrijkosten rekenen.
ARTIKEL 6 – De startdatum
1. De startdatum werkzaamheden is de afgesproken datum waarop wordt gestart met de werkzaamheden. De leverdatum is de datum
waarop afgesproken is wanneer producten geleverd worden. Deze startdatum of leverdatum is vast tenzij in de overeenkomst een
vermoedelijke startdatum of leverdatum staat.
2. Als de (vermoedelijke) startdatum of leverdatum niet wordt gehaald, wordt de ondernemer een extra termijn gegund om alsnog te
leveren. De extra termijn is maximaal vijf maanden. Eventuele prijsverhogingen binnen deze termijn mogen niet worden doorberekend.
3. Bij overschrijding van de extra termijn mag de afnemer de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst
ontbinden.
4. Bij overschrijding van de vermoedelijke of vast afgesproken startdatum of levertijd is de ondernemer niet aansprakelijk voor enige vorm
van gevolgschade.
5. Als er is afgesproken dat er na de mededeling van de afnemer besteld wordt door de ondernemer (bestelling op afroep), dan gaat de
afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd lopen vanaf de afroepdatum. Afroep moet gebeuren binnen negen maanden na het sluiten
van de overeenkomst, tenzij anders afgesproken. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer
schriftelijk herinneren en hem maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als
geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.
ARTIKEL 7 – Rechten en plichten van de ondernemer
1. De ondernemer levert de producten goed, deugdelijk en zoals afgesproken in de overeenkomst. De werkzaamheden worden goed,
deugdelijk en zoals afgesproken uitgevoerd.
2. De ondernemer houdt zich bij de levering van producten en uitvoering van werkzaamheden aan de op dat moment geldende wettelijke
voorschriften.
3. De ondernemer wijst de afnemer via deze voorwaarden erop dat de afnemer zorgt voor geschiktheid van de plaats waar de
werkzaamheden moeten worden verricht, zoals bijvoorbeeld dat er voldaan is aan de bouwkundige- en/ of installatievoorschriften.
4. De ondernemer wijst de afnemer ook op: onjuistheden in de opdracht of opgedragen werkzaamheden, bijvoorbeeld het werken op een
ondeugdelijke ondergrond. Het gebrekkig of ongeschikt zijn van bepaalde zaken, bijvoorbeeld door de afnemer ter beschikking gestelde
materialen of hulpmiddelen. Dit geldt alleen als de ondernemer deze kent of redelijkerwijs hoort te kennen.
5. De ondernemer, als hij is geïnformeerd door de afnemer, geeft over de noodzaak van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen zoals een
lift of een kraan de informatie die van hem voor zover zijn deskundigheid strekt mag worden verwacht. Partijen spreken af voor wiens
rekening en risico het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen komt.
6. De ondernemer zet na de start het werk regelmatig voort.
7. De ondernemer draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door voor dat werk deskundige personen.
8. Als het werk vertraagt door omstandigheden die voor risico van de afnemer komen, dan wordt een eventueel afgesproken levertermijn
verlengd.
9. Als de afnemer wensen heeft voor geluidsisolatie van een vloer (bijvoorbeeld in appartementen), dan vraagt de ondernemer aan de
afnemer een verklaring met daarin de gemeten waarde van ondervloer en dekvloer. Doet de afnemer dat niet of is die niet beschikbaar,
dan waarschuwt de ondernemer de afnemer voor een mogelijk minder geluidsisolering na oplevering. Op de eindfactuur wordt de
geluidsisolatie van de door de ondernemer geleverde vloer en/of tussenvloer in Db vermeld.
ARTIKEL 8 – Rechten en plichten van de afnemer
1. De afnemer zorgt dat de ondernemer de producten kan afleveren en het werk kan verrichten.
2. De afnemer zorgt dat de ondernemer tijdig de voor het werk benodigde goedkeuringen (vergunningen e.d.) en de voor het werk
belangrijke gegevens (bijvoorbeeld de ligging van leidingen) heeft.
3. De afnemer zorgt ervoor dat de plaats waar gewerkt wordt daarvoor geschikt is, zoals dat:
• de ruimte deugdelijk kan worden afgesloten;
• er voldaan is aan de bouwkundige en/of installatievoorschriften;
• er elektriciteit, verwarming, stromend water en voldoende ventilatie aanwezig is. Als de afnemer daar niet voor zorgt, moet hij de door
de ondernemer geleden aantoonbare directe schade en redelijke kosten vergoeden en draagt hij zijn eventuele eigen schade.
4. De afnemer draagt het risico voor schade door:
• onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
• onjuistheden in de door de afnemer verlangde constructies en werkwijzen;
• gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt gedaan;
• gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de afnemer ter beschikking zijn gesteld. De afnemer informeert de ondernemer over
bijzondere omstandigheden die bijvoorbeeld het
gebruik van een lift of een kraan noodzakelijk maken. Partijen spreken af wie de kosten en het risico van het gebruik van de bijzondere
hulpmiddelen draagt. Als de afnemer deze informatie niet heeft gegeven, zijn de kosten van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen voor
zijn rekening.
5. De afnemer zorgt ervoor dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen tijdig en goed gebeuren, zodat de uitvoering
van het werk van de ondernemer daarvan geen vertraging krijgt. Als er toch vertraging ontstaat, dan meldt de afnemer dat tijdig aan de
ondernemer. Eventuele kosten veroorzaakt door deze vertraging zijn altijd voor rekening van de afnemer. Moeten hierdoor de
werkzaamheden worden gestaakt dan worden deze werkzaamheden op een nader te bepalen datum in de planning van de ondernemer
opgenomen.
6. De afnemer zorgt ervoor dat in de ruimte waar de werkzaamheden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden geen andere
werkzaamheden worden verricht die schade of overlast tijdens het werk of schade aan de producten van de ondernemer kunnen
veroorzaken.
7. De afnemer zorgt ervoor dat de plaats van aflevering goed bereikbaar en tijdig beschikbaar is en dat al het mogelijke wordt gedaan om
een vlotte op-/aflevering mogelijk te maken.
8. Als de start of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden zoals in dit artikel genoemd, moet de afnemer de
schade die de ondernemer daardoor lijdt vergoeden, als deze omstandigheden de afnemer kunnen worden toegerekend.
9. De afnemer zorgt, naast de wettelijke aansprakelijkheid van de afnemer, goed voor de artikelen, materialen en gereedschappen van de
ondernemer die zich ter plaatse van het werk bevinden.
10. De afnemer die tegen het uitdrukkelijke advies van de ondernemer toch wil dat de ondernemer bepaalde werkzaamheden verricht, is
zelf aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade.
11. De afnemer kan de ondernemer niet verplichten tot het verrichten van werkzaamheden die in strijd zijn met Arbo-voorschriften.
ARTIKEL 9 – De opslag van producten
1. Als de producten op de afgesproken leverdatum worden aangeboden maar niet worden aangenomen, behalve als de producten
ondeugdelijk zijn, zal de ondernemer binnen een redelijke termijn een tweede levering doen. De ondernemer mag na weigering of na
tweede levering opslagkosten en verdere aantoonbare schade en redelijke kosten in rekening brengen.
2. Als ook de tweede levering niet wordt aanvaard, mag de ondernemer: a. nakoming van de overeenkomst vorderen en opslagkosten en
verdere aantoonbare schade en redelijke kosten rekenen of; b. de producten nog 30 dagen onder berekening van opslagkosten voor de
afnemer in opslag houden. Als de te leveren producten na de situatie genoemd in a of b nog niet door de afnemer zijn afgenomen, mag de
ondernemer de overeenkomst als geannuleerd beschouwen volgens de regeling in artikel 12. Naast annuleringskosten mag de ondernemer
ook de opslagkosten voor 30 dagen rekenen.
3. Als de producten door de afnemer zijn betaald, zal de ondernemer de producten maximaal 2 maanden in opslag houden, onder
berekening van redelijke interne of externe opslagkosten. Hierbij houdt de ondernemer rekening met de verkoopwaarde van de producten
en de duur van de opslag- periode, tenzij hierover andere afspraken gemaakt zijn.
4. Neemt de afnemer na verloop van 2 maanden nog steeds niet af, dan wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en mag de
ondernemer, naast de in artikel 12 genoemde annuleringsvergoeding, in redelijkheid gemaakte interne of externe opslagkosten rekenen.
Hij moet de afnemer schriftelijk melden dat hij dit van plan is.
5. Het risico van brand en beschadiging tijdens opslag wordt door de ondernemer voor zijn rekening door verzekering gedekt.
ARTIKEL 10 – Het vervoer en de beschadiging bij aflevering
1. Het vervoer van de producten is bij de prijs inbegrepen, behalve bij meeneemartikelen of als er iets anders is afgesproken. De
ondernemer draagt het risico van beschadiging en verlies bij vervoer. Als de producten door een beroepsvervoerder worden bezorgd, dan
zorgt de ondernemer voor een goede verzekering.
2. Als bij levering beschadigingen worden vastgesteld, dan moet de afnemer dit op het afleverbewijs vermelden. Als er bij levering geen
gelegenheid is om eventuele beschadigingen te constateren, dan noteert de afnemer dat op het afleverbewijs. Zichtbare beschadigingen
dienen uiterlijk binnen 2 werkdagen aan de ondernemer gemeld te worden.
3. Als de afnemer zelf het vervoer regelt, dan moet hij na levering maar voor het vervoer controleren of de producten onbeschadigd en
compleet zijn.
ARTIKEL 11 – De betaling Koop en verkoop
1. De algemene betalingsconditie is dat partijen schriftelijk afspreken dat betaald wordt in twee termijnen. Een eerste termijn van 80 % van
het totaalbedrag wat genoemd wordt op de orderbevestiging en een tweede termijn van 20 % van het totaalbedrag wat genoemd wordt
op de orderbevestiging. Eventuele meerkosten worden gefactureerd op de tweede factuur. Deze facturen dienen binnen 5 werkdagen
voldaan te worden. De factuur voor de eerste termijn wordt drie weken voor de oorspronkelijk geplande start van de werkzaamheden aan
de afnemer verzonden.
2. Wanneer de ondernemer in gedeelten levert mag bij elke deel- levering betaling van het geleverde deel gevraagd worden. Voor elke
deellevering ontvangt de afnemer een deelfactuur.
Aanneming van werk
3. Bij uitsluitend aanneming van werk geldt dat partijen schriftelijk afspreken dat betaald wordt in twee termijnen. Een eerste termijn van
80 % van het totaalbedrag wat genoemd wordt op de orderbevestiging en een tweede termijn van 20 % van het totaalbedrag wat
genoemd wordt op de orderbevestiging. Eventuele meerkosten worden gefactureerd op de tweede factuur. Deze facturen dienen binnen 5
werkdagen na factuurdatum voldaan te worden. De factuur voor de eerste termijn wordt vier weken voor de oorspronkelijk geplande start
van de werkzaamheden aan de afnemer verzonden.
Betalingstermijn facturen
4. Betaling van een factuur of deelfactuur vindt plaats uiterlijk 5 dagen na factuurdatum.
Niet-tijdige betaling
5. Als de afnemer niet tijdig betaalt, is hij zonder ingebrekestelling volgens de wet in verzuim. Toch zendt de ondernemer na het verstrijken
van de betalingstermijn een betalingsherinnering waarin hij afnemer op zijn verzuim wijst. De ondernemer geeft hem de kans alsnog
binnen 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering te betalen en wijst op de gevolgen als hij dat niet doet. Het niet tijdig betalen
van de eerste termijnfactuur ontslaat de afnemer niet van het afnemen van het gekochte.
6. Na deze nadere termijn mag de ondernemer zonder nadere ingebrekestelling het verschuldigde invorderen. De daaraan verbonden
(incasso)kosten zijn voor rekening van de afnemer. Die kosten zijn beperkt tot maximaal het door wet- en regelgeving toegestane
percentage van de hoofdsom.
7. De ondernemer mag aan afnemer wettelijke rente berekenen als na de termijn van lid 6 nog steeds niet is betaald. De rente mag
berekend worden vanaf de in lid 5 genoemde termijn totdat alles is betaald. Bij een zakelijke afnemer mag de ondernemer wettelijke
handelsrente berekenen na in lid 5 genoemde termijn.
Opschorten betalingsverplichting
8. De afnemer mag bij klachten alleen dat deel van de factuur inhouden dat in verhouding staat tot de inhoud en ernst van de klacht. De
ondernemer mag dit deel van zijn factuur niet invorderen als er terechte klachten zijn. Het andere deel van de koop-/aanneemsom moet
de afnemer wel binnen de betalingstermijn van vijf dagen betalen.
9. Als bij alleen aanneming van werk betaling in termijnen is afgesproken en de ondernemer het werk niet voortzet, mag de afnemer zijn
betaling van de termijn opschorten. Eerder verzonden deelfacturen moet de afnemer wel binnen de betalingstermijn betalen.
ARTIKEL 12 – De annulering
1. Als de afnemer annuleert is hij een schadevergoeding verschuldigd. Deze is gebaseerd op gederfde inkomsten op basis van gemiddelden
in de branche. De schadevergoeding is opgebouwd uit de brutowinstmarge (vaste en variabele kosten, winstopslag), verminderd met niet
gemaakte variabele kosten zoals afleverkosten. De schadevergoeding bedraagt 30% van de koop-/aanneemsom, behalve als partijen iets
anders hebben afgesproken. Deze is 50% als de afnemer annuleert terwijl hij al is geïnformeerd dat de (deel)levering kan plaatsvinden.
2. De in lid 1 genoemde percentages zijn vaststaand, behalve als de ondernemer kan bewijzen dat zijn schade groter is.
3. Een annulering geschiedt schriftelijk. Een annulering wordt door de ondernemer bevestigd.
4. De afnemer hoeft bij een buiten de verkoopruimte of op afstand gesloten overeenkomst geen annuleringskosten te betalen als hij
gebruik maakt van het herroepingsrecht zoals in de wet is vastgelegd.
5. Bij een oneerlijke handelspraktijk als bedoeld in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken kan een afnemer de overeenkomst ontbinden
zonder kosten. Daarvan is sprake als de afnemer misleid dan wel agressief benaderd is, bijvoorbeeld als de verkoper de afnemer onder
onredelijk zware druk heeft gezet bij het sluiten van de overeenkomst. De afnemer moet bewijzen dat hiervan sprake is geweest.
ARTIKEL 13 – Extra kosten, meerwerk en/of minderwerk
Kosten die ontstaan doordat de afnemer in gebreke is gebleven de uitvoering of voortgang van het werk mogelijk te maken komen voor
rekening van de afnemer. Meerwerk en/of minderwerk zal naar billijkheid worden verrekend. Onder meerwerk wordt o.a. verstaan: alle
werkzaamheden en leveranties, die niet in de overeenkomst zijn begrepen en die door de afnemer worden verlangd. Onder minderwerk
wordt verstaan: het deel van de overeenkomst dat met instemming van beide partijen niet wordt uitgevoerd. Niet te bevloeren vlakken,
bijvoorbeeld kolommen en insprongen en snijverlies, zijn geen minderwerk. Op tijdig verzoek van de afnemer laat de ondernemer afval of
restanten bij de afnemer achter.
ARTIKEL 14 – Onuitvoerbaarheid overeenkomst door overmacht
1. Als nakoming van de overeenkomst tijdelijk onmogelijk is door een oorzaak die niet aan een van de partijen kan worden toegerekend,
dan is de wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.
2. Als nakoming van de overeenkomst voor een van de partijen geheel of deels blijvend onmogelijk is door een oorzaak die hem niet kan
worden toegerekend, zullen beide partijen zo veel als redelijkerwijs mogelijk is inspanningen verrichten om de overeenkomst alsnog uit te
voeren. Partijen overleggen hierover. Komen partijen er niet uit dan hebben zij het recht om de overeenkomst geheel respectievelijk deels
te ontbinden tegen vergoeding aan de andere partij van de in redelijkheid gemaakte en te maken kosten.
ARTIKEL 15 – Conformiteit en garantie
1. Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag
verwachten (conformiteit). Dit geldt ook bij bijzonder gebruik als dat door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is afgesproken.
Wordt aan deze verwachting niet voldaan, dan heeft de afnemer recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of
prijsvermindering echter alleen wanneer de geleverde producten volgens de gebruiks- en onderhoudsvoorschriften van de producent of
ondernemer zijn onderhouden.
2. De ondernemer geeft 1 jaar volledige garantie op de geleverde producten. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken. De 1-jarige
garantie geldt niet voor gebreken die verband houden met niet met de bestemming corresponderend gebruik door afnemer of wanneer de
geleverde producten niet zijn onderhouden volgens de voorschriften van de producten of ondernemer. De ondernemer maakt dat
aannemelijk. De ondernemer draagt de kosten van reparatie respectievelijk vervanging, inclusief vracht- en voorrijkosten. Als het gebrek
goed hersteld kan worden, dan hoeft de ondernemer het product niet te vervangen.
3. Afnemer moet volgens de wet zijn schade zo veel mogelijk voorkomen of beperken.
4. Ook na afloop van de garantie in lid 2 kan de afnemer nog rechten hebben op grond van de wet (lid 1). De ondernemer kan zich dan niet
beroepen op het aflopen van deze garantie.
5. Bij faillissement/ surseance van betaling/wettelijke schuldsanering van de ondernemer kan de afnemer zich melden als schuldeiser bij
curator/bewindvoerder.
6. Als de fabrikant van de producten een verdergaande garantie geeft aan de ondernemer, geldt deze garantie niet voor de afnemer.
7. Garantiebepalingen zijn alleen van kracht wanneer de totale som van de door ondernemer verzonden facturen is voldaan en bij het met
de bestemming corresponderend gebruik, van de geleverde producten of van het uitgevoerde werk, of bij bijzonder gebruik als dat is
afgesproken en alleen indien de geleverde producten zijn onderhouden volgens de instructies van de producent of ondernemer.
8. De afnemer moet zich als een goed afnemer gedragen. Daaronder wordt bijvoorbeeld verstaan dat het product goed en afdoende wordt
onderhouden en behandeld.
9. Afwijkingen in kleur, slijtvastheid, structuur, etc. kunnen het recht op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten. Dit is het
geval als de afwijkingen uit vaktechnisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens geldende, gebruikelijke normen of handelsgebruik.
10. Uitgezonderd van de garantie is normale slijtage.
ARTIKEL 16 – Aansprakelijkheid
De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade door oorzaken die hij niet kende of zou moeten kennen, behalve als hij aansprakelijk is
volgens de wet of als anders tussen partijen is afgesproken. Die oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn:
• het ontstaan van krimpnaden en/of haarscheurtjes als gevolg van het geleidelijk verlies aan bouwvocht na nieuwbouw of verbouw;
• het ontstaan van verkleuringen, krimpnaden en/of haarscheurtjes door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, CV-leidingen
en haarden;
• een te hoog of te laag luchtvochtigheidspercentage in de betreffende ruimte en omliggende ruimten of een extreme verandering daarin;
• een onjuiste samenstelling van de tussen- en/of ondervloer of een onvoldoende vlakke ondervloer, als deze niet door de ondernemer is
aangebracht.
• het niet-blijvend droog zijn van de vloer, mits de ondernemer vooraf de vochtigheidsgraad van de vloeren heeft gemeten en het resultaat
daarvan voldoende was.
ARTIKEL 17 – Klachten en schade
1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst of door ondernemer veroorzaakte schade aan afnemers eigendommen moeten
volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer. Dit moet schriftelijk en in ieder geval tijdig gebeuren.
2. Als bij (op)levering geen gelegenheid bestaat om klachten en schade aan het geleverde of aan afnemers eigendommen te constateren
en/of te melden, dan moet de afnemer klachten of schade zo spoedig mogelijk daarna schriftelijk melden, binnen twee werkdagen na
constatering. Als binnen twee werkdagen na (op)levering geen melding door ondernemer is ontvangen, dan wordt aangenomen dat de
producten onbeschadigd zijn geleverd en/of dat er geen schade door ondernemer is veroorzaakt.
3. Bij schade stelt de afnemer de ondernemer in de gelegenheid om door of namens hem de schade te inspecteren en te taxeren ten
behoeve van zijn aansprakelijkheidsverzekering. Ook verleent de afnemer medewerking aan reparatie door of namens de ondernemer.
4. Klachten die pas na levering in het gebruik ontstaan worden zo spoedig mogelijk na ontstaan – uiterlijk binnen twee maanden na
ontdekking – uitsluitend schriftelijk gemeld.
5. Niet tijdig indienen van de klacht heeft tot gevolg dat de afnemer zijn rechten op dit gebied verliest.
ARTIKEL 18 – Overeenkomsten op Afstand en Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomsten
A – De overeenkomst
1. Als de afnemer het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer direct langs elektronische weg de
ontvangst daarvan. Zolang dit nog niet is gebeurd, kan de afnemer de overeenkomst ontbinden.
2. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter
beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Als de afnemer elektronisch kan betalen,
zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
3. De ondernemer mag – als de wet dit toestaat – onderzoeken of de afnemer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en of er
omstandigheden zijn die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Als dit een goede reden geeft om de
overeenkomst niet aan te gaan, mag de ondernemer gemotiveerd een bestelling of aanvraag weigeren of bijzondere voorwaarden stellen.
4. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product en/ of de dienst de volgende informatie meesturen:
a. het bezoekadres van de ondernemer waar de afnemer met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en hoe de afnemer van het herroepingsrecht gebruik kan maken, of een duidelijke melding inzake het
uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. informatie over garanties;
d. de prijs van het product of dienst inclusief belastingen, eventuele afleverkosten en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de
overeenkomst;
e. als de afnemer een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping. Deze informatie moet door de afnemer op te slaan en
te raadplegen zijn.
B – Herroepingsrecht
1. De afnemer kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product – al dan niet gecombineerd met een dienst –
gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de afnemer vragen naar de
reden van herroeping, maar hem niet verplichten die op te geven.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat het product is ontvangen door of op verzoek van de afnemer namens hem het
product heeft ontvangen. Bij meerdere deelleveringen uit één bestelling geldt dat de bedenktijd begint de dag waarop de laatste
deellevering door of namens de afnemer is ontvangen.
3. Voor uitsluitend diensten gaat de in lid 1 genoemde bedenktijd in op de dag na het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten en diensten bij niet informeren over herroepingsrecht:
4. Als de ondernemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft
verstrekt, loopt de bedenktijd af 12 maanden na het einde van de in lid B vastgestelde bedenktijd.
5. Zodra de ondernemer alsnog de in lid 4 bedoelde informatie verstrekt, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de afnemer
die informatie alsnog heeft ontvangen.
C – Verplichtingen van de afnemer tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de afnemer zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product alleen zodanig uitpakken
of gebruiken als nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. De afnemer mag het product hanteren
en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. Als de afnemer verder gaat dan omschreven in lid C1, dan is hij aansprakelijk voor waardevermindering van het product.
3. De afnemer is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de
overeenkomst de verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
D – Uitoefening van het herroepingsrecht door de afnemer en kosten daarvan
1. Als de afnemer gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn via het modelformulier voor herroeping
of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag na deze melding, zendt de afnemer het product terug, of overhandigt hij dit aan
(een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De afnemer heeft
op tijd geretourneerd als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De afnemer zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, zoveel mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de
door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de afnemer.
5. De afnemer draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product bij een overeenkomst op afstand, behalve:
a. als de ondernemer niet heeft gemeld dat de afnemer deze kosten moet dragen; of b. als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te
dragen. Bij een buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst draagt de ondernemer de retourkosten van het product.
6. Als de afnemer herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht het uitvoeren van de dienst te starten tijdens de bedenktijd, betaalt
de afnemer het uitgevoerde werk tot het moment van herroeping.
7. De afnemer draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten als:
a. de ondernemer de afnemer de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het
modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt; of
b. de afnemer niet uitdrukkelijk om het starten met de uitvoering van de dienst heeft verzocht.
8. Bij herroeping worden alle aanvullende overeenkomsten ontbonden.
E – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer herroeping door de afnemer op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst direct een
ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de afnemer, inclusief berekende leveringskosten, uiterlijk binnen 14 dagen na de dag van
de herroeping. Hij mag wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen, behalve als de ondernemer het product zelf afhaalt
of de afnemer aantoont dat hij het product heeft teruggezonden.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel als de afnemer heeft gebruikt, tenzij anders afgesproken. De
terugbetaling is kosteloos voor de afnemer.
4. Als de afnemer heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de
extra kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
F – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, als hij dit tijdig voor het sluiten van de
overeenkomst duidelijk bij het aanbod heeft vermeld:
1. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de afnemer; en
b. de afnemer heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
2. Volgens specificaties van de afnemer vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt op basis van een
individuele keuze of beslissing van de afnemer, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
3. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
ARTIKEL 22 – Nederlands recht
Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zijn onderworpen aan Nederlands recht. Als de afnemer gevestigd is
in een ander EU-land dan Nederland geldt ook het Nederlands recht.